mandag 10. januar 2011

Kobbergrafikk, Koldnål

Dette er en oppgave jeg hadde i Trykk & Foto.
Vi skulle lage to forskjellige trykk med teknikken koldnål.
Jeg fikk utdelt ei lita kobberplate, som jeg risset inn motivet mitt på.
Så smurte jeg det inn med sverte, og gnidde av overflødig sverte,
og passet på at det var nok der jeg hadde risset. Så la jeg plata på et fuktig ark,
og kjørte det gjennom pressa.
Jeg lagde først et portrett av ei jente, der jeg valgte å la henne se litt
tenkende og oppgitt ut. Iallefall det som var meningen.
Og på det andre bildet lagde jeg ei Italiensk-inspirert maske.
Jeg syns slike masker er så fine!  Jeg prøvde også med
rød trykksverte på det ene bildet.
Jeg trykket hvert bilde to ganger, så resultatene blir aldri likedan,
som du ser under.
Her har dere de ferdige bildene:




1 kommentar: